אוח ועטלף פרי מצוי

האח הוא מהגדולים שבדורסי הלילה ובעל מזון מגוון ביותר - קיפודים, חגבים, יונים, דורסי לילה ואפילו גורי שועלים. עזרא חדד, מהסיירת הירוקה של רשות הטבע והגנים, מנהל בשנים האחרונות מחקר הבוחן את קצב הגדילה של גוזלי האוח. באחד מביקוריו באתרי הקינון, צפה עזרא בנקבת עטלף פירות שניצודה והובאה כמזון לגוזלים כשהיא נושאת גור שנותר, בינתיים, חי.

עטלף פרי מצוי  Rousettus aegyptiacus
עטלף פרי מצוי  Rousettus aegyptiacus, נקבה וגור בקן האוח       © עזרא חדד

עטלף פרי מצוי (עטלף פירות, Rousettus aegyptiacus) הוא הגדול בעטלפי הארץ.
משך ההיריון הוא כארבעה חודשים. הנקבה ממליטה פעמיים בשנה - בסתיו ובאביב, בד"כ וולד יחיד. הגור נאחז באם, בשיניו, בשבועות הראשונים, לאחר מכן היא משאירה אותו במשכן כשהיא יוצאת לחפש מזון.
בשנים האחרונות מנהל עזרא חדד, איש הסיירת הירוקה ברשות הטבע והגנים, מחקר על אוכלוסיית האוח המקומית. דורסי הלילה הגדולים ביותר בישראל נחשבים ליציבים ומספרם אף גדל באזורים מסוימים בישראל אך למרות זאת הם סובלים מפגיעות, לרבות התחשמלויות, ציד והרעלות.
"לצערי האוח, בדומה לתנשמת, לא זוכה למוניטין טוב בקרב האוכלוסיה המקומית ובשנים האחרונות נתקלתי במקרים לא מעטים בהם קיני אוח נפגעו והושחתו בזדון", מסביר חדד.  המחקר המתבצע על ידי עזרא מנסה לבחון את קצב הגדילה של הגוזלים בקינים ולנתח את סוגי המזון המובאים על ידי הוריהם. למרות עשרות המפגשים של חדד עם גוזלי אוח ופרטים בוגרים, ציפתה לו ולפקח הרשות עמרם צברי, הפתעה נדירה באחד מביקוריהם באתר קינון בשפלת יהודה .
עזרא: "כיום אני מתעד כ-30 קינים מתוכם בודק באופן רצוף כ-10-12 קינים, מאחר ולא אל כולם ניתן להגיע עקב תנאי שטח קשים", הוא מפרט. "הצלחנו לאתר קן מוכר בו האחים נוהגים לקנן במשך מספר שנים והופתענו לגלות שני גוזלים בני עשרים יום. לצידם היתה נקבת עטלף פירות אכולה, שניצודה כנראה שעות אחדות קודם לכן על ידי אחד ההורים. על נקבת העטלף המתה, שכב לו גור בן יומיים, שחיפש נואשות אחר פיטמה כדי לינוק. זו היתה סיטואציה מצמררת, נדירה ומרגשת", כפי שאפשר להתרשם מהתמונות המובאות כאן.

עטלף פרי מצוי  Rousettus aegyptiacus
עטלף פרי מצוי  Rousettus aegyptiacus, נקבה וגור      © עזרא חדד