דיאן פוסי, 1932-1985

לאחרונה ציינו את יום הירצחה של הזואולוגית דיאן פוסי, אשר נמצאה מתה בבקתה בשטח מחקר הגורילות שערכה, בווירונגה שברואנדה. דיאן פוסי החלה במחקר הגורילות לאחר שפגשה בטנזניה את ג'יין גודול, אשר עסקה במחקר שימפנזים. בזמנו, הגורילות הוצגו לציבור כחיות בר אכזריות ומסוכנות ביותר, והיא שינתה כליל את תדמיתן: בשנת 1970 פורסמה בשער גיליון הנשיונל ג'יאוגרפיק תמונת גורילה המלטפת בעדינות את פוסי, תצלום המסמן נקודת מפנה ביחס הציבור לבעל החיים המיוחד.

פוסי שבה מרואנדה לארה"ב בתחילת שנות ה-70 על מנת להשלים את לימודיה, בכוונה לחזור לאפריקה, להמשיך במחקר ולפעול למען הגורילות. במסגרת המחקר זוהו כל הפרטים שבשטח, ולכל אחד מהם ניתן שם. כששבה לווירונגה, היא מיהרה לבדוק את מצבם ואז גילתה כי אחת מבין הגורילות האהובות עליה – דיג'יט – נורתה על יידי ציידים. היא החליטה להקדיש עצמה למלחמה בציד הפרימטים האכזרי, והחלה במאבק. הקרן הבינלאומית שהקימה לצורך מימון ההגנה, נקראת דיג'יט.

A Forest in the Clouds
A Forest in the Clouds: My Year Among the Mountain Gorillas
(
amazon)  in the Remote Enclave of Dian Fossey

ביום 26/12/1985 נמצאה גופתה המושחתת של דיאן בבקתה בשטח המחקר. חפצי ערך רבים הושארו במקום, דבר שחיזק את ההשערה כי היא לא נשדדה באופן אקראי אלא נרצחה בידי ציידי גורילות, אשר התנכלו לה לעתים תכופות. הסרט "גורילות בערפל" אשר ביים מייקל אפטד (1988), מתאר את סיפורה יוצא הדופן של דיאן.

בין השנים 1968-1972 תיעד בוב קמפבל את דיאן במהלך עבודתה:

Section: 
Section3