עדכונים ותצפיות, 5/10/17

במן השדה מתכוננים במרץ להשקת יישומים חדשים, אשר צפויים להרחיב את אפשרויות השימוש במידע הנאסף. במקביל, מתקבלים דיווחי תצפיות רבים. להלן מספר עדכונים המתייחסים לאתר העמותה (יש קצת אשׂי"ד), ולאחריהם תקציר דיווחים ותצפיות.

עדכוני מן השדה

מפת תצפיות
לכל משתמש נוספה מפה אישית, בה הוא יכול לעיין בכל נתוני הדיווחים שלו כשהם מוצגים על גבי מפה. כדי לעשות זאת, יש להקיש על "חיבור - הרשמה", להקליד שם משתמש וסיסמה (עדייו לא נרשמת? קדימה!) ואז ללחוץ על כפתור "התצפיות שלי" (תמונה 1).


תמונה 1: כפתור "התצפיות שלי"

הדיווחים מוצגים על גבי מפה ומתחתיה מופיעה טבלת הנתונים, הזמינים לייצוא גם בפורמט xls.


תמונה 2: "התצפיות שלי": לפתיחת המפה במסך מלא יש ללחוץ על הפתור המסומן

בתצוגת המפה החדשה מופיעות רק התצפיות האישיות. בלחיצה על סמן המיקום נפתחת חלונית ובה הפרטים הבסיסיים: שם המין ונתוני הזמן. אם כלולה בתצפית תמונה, היא תופיע בתצורה מוקטנת בחלונית המידע. בלחיצה על כותרת התצפית (מסומנת בצהוב בתמונה המצורפת) נפתח דף ובו הפירוט המלא.


תמונה 3: בלחיצה על כותרת התצפית נפתח דף ובו הפירוט המלא של פרטי הדיווח

סיורי תצפיות
הסיורים הנערכים מפעם לפעם בעקבות חיות בר נוחלים הצלחות רבות. לעתים מתקבלות בקשות למסד את הנושא ולהוציא אל הפועל סיורים מודרכים בקבוצות גדולות יותר, הפתוחים גם לציבור הרחב. בעמותה בוחנים זאת, אך מבקשים להבהיר כי בכל אופן לא מתאפשר לצאת לסיורים שכאלו בקבוצות בהן יותר מ-4 אנשים, וכן כי לא ניתן לצלם במסגרת התצפית.

אשׂי"ד
קיימים מספר נושאים אשר הועלו כאן בעבר ברמיזה אך נמנענו מלהרחיב אודותיהם, בעיקר מחשש לפגיעה בחיות בר: חתולי בית, זאבים באזור עין גדי וכמובן לכידות ולוכדי נחשים, הם מהמובילים שבהם. למרות זאת, נראה שעלינו להכיר בכך שהרשויות והארגונים השונים מסרבים לנהוג בחוכמה בהקשר לנושאים האמורים, גם במחיר של פגיעה קשה בחיות בר ובבני אדם. את החשש מפני פגיעה בסביבה הטבעית, החליפה דאגה אמיתית שמא נטבע כולנו בים הקשקושים אשר מופצים לאחרונה בערוצי התקשורת השונים. כמו כן, נוכחנו כי למעשה גם הטבע יוצא נפגע מהטיפול העגום באותם נושאים, כך שנראה ואין ברירה אלא להעלות אותם לסדר יומנו. מבין אלו שהוזכרו כאן, נראה שלכידות ולוכדי נחשים יהיה הראשון שייסקר (מדור אשׂי"ד).

דיווחים ותצפיות

במהלך הימים הקרובים יוצבו מצלמות שטח בדרום הארץ, וכולנו סקרנים מאוד באשר לממצאים. הנתונים יעודכנו במערכת באופן אוטומטי, וכמובן שנשתדל גם לפרסם כאן סקירה כבר בתחילת השבוע הבא.

מיזם האשפים
על מנת להצליח לאסוף מידע באשר לנוכחותם של אשפים באזור, בכוונתנו לתזמן את התצפיות ממקומות שונים בצורה מדוייקת יותר. על מנת לעשות זאת, נשתמש במסרונים (SMS) אשר יישלחו כהתראות למאזינים. המסרון יישלח מדי 10 ימים, בכוונה להגיע למצב בו כולנו מקשיבים בו זמנית (למשך 5 דק' לכל הפחות). בבקשה, שלחו הודעה (באמצעות הטופס או דף הבפייסבוק) וכתבו כיצד תרצו לקבל את ההודעה: SMS, WhatsApp או Viber. פרטים נוספים על המיזם בקישור האשפים לאן?

תצפיות
מבין הדיווחים שהתקבלו במערכת בימים האחרונים, נזכיר את המינים הבאים:
חדצלע מגובשש Compsobuthus judaicas
עקצן צהוב Leiurus hebraeus
זנב סנונית נאה Papilio machaon
זיקית מובהקת Chamaeleo chamaeleon
שממית בתים Hemidactylus turcicus

שממית בתים Hemidactylus turcicus
שממית בתים (Hemidactylus turcicus). יבנה, 1/10/2017  עומר גולן-יואל ©

מניפנית מצויה Ptyodactylus guttatus
שלוון כתמים Eirenis coronella
זעמן שחור Dolichophis jugularis
צפע מצוי Daboia palaestinae
קיפוד מצוי Erinaceus concolor
קיפוד חולות Hemiechinus auritus
עטלפון לבן שוליים Pipistrellus kuhlii
נישפון דק אוזן Myotis nattereri
נישפון גדות Myotis capaccinii
עטלפון סאבי Hypsugo savii

זיקית מובהקת Chamaeleo chamaeleon
זיקית מובהקת (Chamaeleo chamaeleon). פרט צעיר (כ-60 ס"מ), כנראה פגוע. מבוא דותן 2/10/2017  נעם שגב ©

דרבן מצוי Hystrix indica
תן זהוב Canis aureus
צבוע מפוספס Hyaena hyaena
זאב מצוי Canis lupus
שועל מצוי Hyaena hyaena
צבי ארצישראלי (מצוי) Gazella gazella gazella

תודה רבה לכל מי שהתלווה לסיור ולמדווחי התצפיות בהם נעם שגב, Omer Golan, נועם גיבעון, יואל עברון, שגב רמון, eyalv , rei_segali, עודד, נטע, מאיה ורבים נוספים.

בשם וועד מן השדה והמערכת: חג שמח וכל טוב,
איל

קיפוד מצוי, Erinaceus concolor
קיפוד מצוי, Erinaceus concolor: צבע שיער הפנים אחיד, האוזניים קצרות.   © משה קלוקובסקי

Section: 
Section3