תצפיות זוחלים, 31/05/2020

תם השרב הגדול, אך אנחנו אופטימיים ומניחים שצפויים לנו עוד קשים ממנו. אומנם הורגלנו בסקירות זוחלים מקיפות כשמסתיים שרב, אך מפאת מגבלות התנועה וההתכנסות הנהוגות כיום, הרי שמובן שהתקציר המצורף צנוע יחסית. המינים מוזכרים על פי סדר הכרונולוגי של עדכון הדיווחים.

צפע מצוי Daboia palaestinae
בעקבות תגובה בדף הפייסבוק של העמותה, נחזור ונבהיר: עמותת מן השדה אכן מעודדת להשתמש בלוכדי נחשים על מנת להרחיק נחש שחדר לבית, אך לא מטעמי שמירת טבע / הגנה על הסביבה / תמיכה ברשות, אלא מטעמי בטיחות וסדר. 
צפעים מתרבים בהצלחה בסביבת האדם. נחש הנלכד כנדרש בחוק, מועתק ממקומו ומשוחרר לחופשי. בכמה אתרים ותכתובות לוכדים, אף מובהר שהנחשים משוחררים הרחק ממקום יישוב, כלומר: הם לא מוחזרים למקום ממנו באו, אלא מורחקים מהמקום בו נמצאו, וכאמור המין מתרבה בשטחים מיושבים. הצפע הפך בשנים האחרונות למין שכיח ביותר באזורים נרחבים במישור החוף, בשפלה ובצפון הנגב. 
שחרור נחשים, המתרבים ביישובים, בשטח טבעיים היא מדיניות הרסנית, לא שמירת טבע. לגביית אגרות מהלוכדים והעסקת עבריינים על ידי המדינה, מגיע תואר אחר. 

מניפנית מצויה Ptyodactylus guttatus
דיווחים מיישובים באזורי המרכז, השפלה עמק יזרעאל ועוד.

מניפנית מצויה (Ptyodactylus guttatus).
מניפנית מצויה (Ptyodactylus guttatus). גלבוע, 28/05/2020          ©מאיה

חרדון מצוי  Stellagama stellio
דיווחים אחדים מרחבי החבל הים תיכוני.

צפעון שחור Atractaspis engaddensis
המין מוזכר במקורות רבים תחת השם שרף עין גדי, אך שמו הרשמי הוא צפעון שחור. הצפעון הוא מהעדינים שבנחשים הארסיים בישראל. הוא מין חדש יחסית למדע, התגלה לראשונה על ידי פרופ' היינריך מנדלסון בעין גדי, בשנת 1944. בארץ הוא מוכר בעיקר באזורים מדבריים בנגב, בערבה ובמדבר יהודה, וכן במבואות ירושלים ולאורך עמק השבר צפ' עד לגלבוע, בו הוא נצפה באופן קבוע. בין הדיווחים האחרונים במין תצפיות מאזור הגלבוע, וממדבר יהודה. בתמונה המצורפת פרט שתועד באזור יריחו (עדו ששון).


צפעון שחור,   Atractaspis engaddensis. אזור יריחו, 26/05/2020       © עדו ששון

זעמן מטבעות Coluber nummifer
נחש לא ארסי, מהשכיחים שבמיני הנחשים בחבל הים תיכוני. לעתים קרובות הוא נצפה בערים וביישובים, ונראה שבדומה לצפע גם הוא משגשג בתחומם. הוא נקרא על שמו של דיפלומט צרפתי בשם Ravergier אשר צפה בו בגיאורגיהAvi Zoran צפה בזעמן מטבעות באורות (סמוך לבאר-טוביה), ומציין כי כבר נצפה באותו מקום בשנה שעברה.

זעמן מטבעות Coluber nummifer
זעמן מטבעות Coluber nummifer. אורות, 27/05/2020. ©אבי צורן

אפעה מגוון Echis coloratus
דווחו תצפיות ממדבר יהודה, מהנגב ומהגלבוע (תמונה מצורפת)

אפעה מגוון Echis coloratus
אפעה מגוון Echis coloratus. גלבוע, 15/05/2020. ©מאיה

מיני זוחלים נוספים, אשר טרם הושלמה סקירת התצפיות בהם:

שחור ראש Rhynchocalamus melanocephalus
צב יבשה מצוי Testudo graeca 
שממית בתים (Hemidactylus turcicus)
שממית חרמון (Mediodactilus amictopholis)
שממית זוטית (Tropiocolotes nattereri)
ישימונית רביבים (Stenodactylus petrii)
לטאה זריזה (Lacerta laevis)
תלום קשקשים מצוי (Malpolon insignitus)
לטאת חרמון ("לטאה חרמונית" Lacerta kulzeri)

כל המידע המתקבל במערכת, מכל ערוצי התקשורת, עובר תהליכי בקרה וסיווג לפני פרסום (אודות המערכת), ומוצג במפה האישית (התצפיות שלי). לכן, אם שלחת דיווח במין מסוים אך הוא לא מופיע כאן - התהליך טרם הושלם :) מוזמנים לבדוק את ארכיון הוואטסאפ והמייל ולשלוח דיווחים!  ..וכן, דיווחים כוללים נתוני מיקום מדויקים (מדוע?)

 

Section: 
Section1