תצפיות 19/03/2020

דיווחי תצפיות מתקבלים באופן שוטף, ומשמח לראות כאלו העוקבים אחר סביבתם הקרובה ושולחים גם דיווחים במינים שכיחים יחסית: חולדות מצויות, שממיות בתים, לטאות זריזות ועוד. יש להניח כי "סגר הקורונה" שחלקנו מצויים בו הוא אחד הגורמים לכך, אך נקווה שהדיווחים העוסקים במינים אלו ימשיכו להתקבל גם לאחר שיוסר. נזכיר כי ניתן לשלוח דיווחי וואטסאפ גם באופן פרטי: גם הם יתווספו למפה האישית (דיווח אישי).
בפרסומים ציבוריים אנחנו נוטים לציין גם את יוצאי הדופן, והפעם נתייחס לתצפית באחד ממיני הטורפים הנדירים ביותר בישראל: שועל חולות (Vulpes rueppelli), אשר נצפה פעמיים בדרום הערבה במהלך השבועות האחרונים (ייתכן ובשתי התצפיות נראה אותו פרט).

עמותת מן השדה
 

שלושה מיני שועל בישראל: 
שועל מצוי (Vulpes vulpes)
מהשכיחים שבמיני הטורפים באזור, הגדול במיני הסוג (Vulpes). נצפה בכל רחבי הארץ, ונעדר רק מאזורים הבנויים בצפיפות גבוהה. למין תפוצה הולארקטית הכוללת את צפון אפריקה, אירופה, אסיה, וכן הוא מצוי בצפון אמריקה, באיים שונים באוקיינוס השקט ובאוסטרליה, אליה הובא על ידי האדם כנראה במחצית הראשונה של המאה ה-19. 
שועל צוקים (Vulpes cana)
שוכן באזורים מדבריים, מבותרים ומצוקיים במדבר יהודה, הר הנגב, דרום הנגב ובערבה. המין נצפה בקביעות באתרים רבים בהם הוא מוכר. הידיעה שפורסמה לפני מספר שנים באתר מעריב בדבר "גילויו מחדש" של  המין, היא ידיעה באתר מעריב.
שועל חולות (שועל הנגב) (Vulpes rueppelli)
מוכר באקדמיה ללשון עברית (ורק שם) בשם שועל הנגב
(תשכ"ג, 1963). בהשוואה למין הקודם, בית הגידול של שועל חולות נהרס בקצב מהיר מאוד. אזורים נרחבים בנגב ובערבה בהם חיו שועלי חולות, הם כיום שטחים חקלאיים. בעקבות פעילות האדם בשטחים אלו, הם אינם מספקים עוד את התנאים הדרושים לקיומו של המין. מיני כלביים אחרים (שועל מצוי ותן זהוב הם הבולטים שבהם) הפכו לשכיחים באזורים אלה. במהלך העשורים האחרונים נסוג שועל חולות מאזורים בהם היה מצוי בעבר. ייתכן מאוד שהוא כבר אינו מצוי בהם כלל, ונראה כי באופן כללי בישראל הוא הופך לנדיר יותר ויותר. 

שועל מצוי (Vulpes vulpes)
שועל מצוי (Vulpes vulpes): גב האוזן הכהה הוא אחד מסימני ההיכר של המין.    © איל ונונו

מקורות
מנדלסון ה. ויום- טוב, י. (1987), החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 7, יונקים. החברה להגנת הטבע ומשרד הביטחון, ההוצאה לאור.
שלמון, ב.(1993), מדריך היונקים בישראל וסימני השדה לנוכחותם. כתר, הוצאה לאור.

>> ארכיון רשימות

 

Section: 
Section1