איפה אפשר לראות שועלי חולות?

שלום צוות יקר! אני חדשה באתר, הוא נראה נפלא- מקווה לתרום. הגעתי לפה דרך הכתבה על שועל הצוקים ושועל החולות. לבי נכמר כשקראתי את השורה החותמת: "מי שמעוניין לצפות בשועלי חולות: מומלץ שיעשה זאת בהקדם, ייתכן שזמנו קצר". שועלים הם החיה האהובה עלי, ושועלי חולות בפרט. כך גם פנקים, אבל נדמה לי שהם אינם קיימים בארץ- אני טועה? הייתי מאוד רוצה לראות שועל חולות בסביבתו הטבעית בטרם ייעלם לעד, אך פרט ללנסוע לנגב ולקוות לטוב אני לא יודעת מה עוד לעשות. האם יש מקומות ספציפיים שהוא נוהג לשכון בהם? יש איזו דרך להיתקל בו שלא במקרה? ובלי קשר: אני מקווה לצאת בשבוע הבא לחגוג את יום רמסר בשמורת נוב ברמת הגולן- צפו לקבל דיווחים! אורלב

נשמח לקבל דיווחים. לגבי הכתבה במעריב: אני חיברתי את הכתבה במן השדה וכבר קיבלתי לא מעט תגובות משתאות ואפילו כועסות... אני יכול רק לקוות שמי שפנה אליי גם פנה למי שמיהר לתקן את הערכים בויקפדיה ובאתר החלה"ט :)

לגבי פנק: את לא טועה. המין לא תועד בישראל, אלו המוחזקים בשבי - מקורם בסיני, כמדומני לראשונה נלכד פנק בסיני בחורף 1972, בצפון מערב סיני (גיורא אילני).

שועל חולות: אני בספק אם יש מידע רב לגבי אורחות חייו של שועל חולות בישראל, אך במספר מקורות מועלית ההערכה כי הוא נדחק על ידי השועל המצוי. אם אכן כך, הרי שיש סיבה לדאגה של ממש שכן נראה כי שועל מצוי משגשג בסביבות מיושבות – חקלאיות, והרי כיום אלו הם פני השטחים הנרחבים בהם נמצא שועל חולות בעבר. אני רוצה להדגיש שלא ערכתי מחקר בנושא ושאין לי נתונים עדכניים. בכל זאת, אני לא משוכנע שיש צורך במחקר מעמיק כדי לזהות פעילות חקלאית בערבה ובנגב וכדי להבחין כי איתור סימנים להימצאותו של שועל חולות הופך למשימה קשה יותר.

תצפית בשועל חולות היא לא משימה פשוטה. כדאי לנסות באזורים מדבריים, מבודדים (רחוק מישובים) שהנוף בהם מישורי, פתוח – לא בהכרח חולי מובהק. יש מספר אתרים מתאימים באזור שמורת הנחלים הגדולים ובמזרח הרמון. ייתכן שעדיין ניתן לצפות בו במקומות נוספים בערבה ובמערב הנגב, אך אני לא מכיר דיווחים עדכניים משם. למידע נוסף – אני ממליץ על מדריך היונקים של ד"ר בני שלמון. ייתכן שיש מפת תפוצה גם בספר האדום של החולייתנים בישראל, כדאי לבדוק.

 I Don't Want to Belong to Any Club That Will Accept Me as a Member" (Groucho Marx)"

למין תפוצה רחבה מאוד, במדבריות בצפון אפריקה, מדבריות ערב ומזרחה - הוא לא מוגדר כמין הנתון בסכנת הכחדה

 I Don't Want to Belong to Any Club That Will Accept Me as a Member" (Groucho Marx)"