תצפיות, 11-28/08/2016

28/08/2016
אנו מסכמים את דיווחי סוף השבוע, ובמהלך היום יעודכנו המפות ויפורסם תקציר. נשמח לקבל דיווחים נוספים באמצעות טופס הדיווח: שועל חצה את הכביש במהלך נסיעה? חרדון נראה משתזף בגינה? שמעת את קול התן מן הוואדי? כולם מוזמנים.

בסוף השבוע - מאזינים לאשפים!

מיזם האשפים

מדריך ופרטים נוספים בקישור - האשפים לאן?

25/08/2016
עינחש עדינה (Ophisops elegans) היא לטאה קטנה (כ-20 ס"מ אורכה) ועדינה, המצויה במרבית החבל הים תיכוני באזור. שמה בעברית, כמו שמו המדעי של המין, מתייחס למבנה העפעפיים המיוחד של הסוג: הזוג התחתון שקוף, והלטאה רואה דרכם (יוונית : - ophis נחש 1 - ops עין).

אתמול דיווח נועם גיבעון על תצפית בעינחש מאזור ירושלים, שם ניתן לאתר לטאות אלו בקלות יחסית. בין היתר, עודענו במהלך היום שחלף גם תצפיות יונקים: תצפית בזאב מצוי (Canis lupus), שועל מצוי (Vulpes vulpes), שועל צוקים (Vulpes cana) ועכבר מצוי (Mus musculus).

24/08/2016
אנו קוראים לכל הקוראים והמבקרים באתר להצטרף לקהילה הפעילה של מן השדה, ולפרסם באתר תכנים באופן עצמאי: סיכומי סיורים, תצפיות מפורטות, מאמרי זיהוי ועוד. צרו קשר (באמצעות האתר או דף הפייסבוק) ונשמח לסייע בכך.

בימים אלה, אנו ממשיכים לבחון אפשרויות שונות להצגת ועיבוד הדיווחים המתקבלים במערכת: חיפושים מותאמים, סינון נתונים על פי משתנים נוספים ועוד.

23/08/2016
התקבלה באתר בקשה בדבר פרסום רשימות בנושאי זיהוי. ללא ספק קיים מחסור בחומרי הדרכה, ואין ספק כי במידה ונצליח לצמצם מעט את הפערים בתחום, נוכל להעלות את נפחי המידע המתקבל. אנחנו מזמינים את קהל המשתמשים לסייע בכתיבת תכנים מסוג זה: בבקשה פנו אלינו באמצעות הטופס או דף הפייסבוק.
להלן הצעות לנושאים הדרושים לסקירה, כאשר בכל המקרים יש להתמקד בזיהוי בשדה:
זיהוי מכרסמים משפחת העכבריים
זיהוי מכרסמים ממשפחת הגרביליים
זיהוי טורפים על פי סימני שדה
זיהוי לטאות מדבריות
הצעות לנושאים נוספים יתקבלו בשמחה ובתודה.

מצורפת תמונה - עטלף שהוקלט לאחרונה באזור השפלה. במקום נצפו וזוהו בעזרת גלאים עטלפונים לבני שוליים, ובבחינת ההקלטות הועלתה השערה כי זוהי קריאת עטלף ממין אחר: האם ניתן להגדיר את המין על בסיס תמונה זו?

זיהוי עטלף
תמונה: זיהוי עטלף מאזור השפלה

22/08/2016
במהלך היום שחלף עודכנו מספר תצפיות במיני עקרבים - פירוט יפורסם מאוחר יותר. כמו כן, אתמול הוקלטו עטלפונים לבני שוליים ברחובות:

21/08/2016
במהלך היום יסוכמו הדיווחים שנקלטו במהלך סוף השבוע, ומפות התצפיות יעודכנו. בינתיים, מצורפת תמונה שצורפה לדיווח שהתקבל מאזור השפלה: עטלף אשר הוקלט בשטח מיושב, הגובל עם אזור חקלאי. האם ניתן לזהות את המין?

זיהוי עטלף
תמונה: זיהוי עטלף מאזור השפלה

 

20/08/2016
נועם גיבעון צפה אתמול באזור ירושלים בשני פרטים של סטירית עמומה: פרפר הנפוץ במזרח אירופה, ובמזרח הים התיכון עד אירן. בארץ הוא נפוץ בכל החלק ההררי הים תיכוני, בחודשים יוני עד ספטמבר. נימפיתיים, סטיריות (Nymphalidae, Satyrinae) היא משפחה גדולה (כ-2000 מינים) בעלת תפוצה קוסמופוליטית.

במהלך סוף השבוע - מקשיבים לאשפים!

סטירית עמומה Hipparchia fatua
סטירית עמומה
Hipparchia fatua            © אלכס עוז

19/08/2016
לאחרונה, מרבית הפרסומים בעמוד זה הם בנושאי עטלפים. עם זאת, מרבית העדכונים במפות התצפיות עוסקים דווקא במיני חולייתנים אחרים - אנו מבקשים להזכיר ולשלוח דיווחים גם במינים שכיחים יחסית, אף אם הם נראים לעתים תכופות: כפי שהתברר כבר במהלך הראשונה לפעילות במן השדה, יש במידע מסוג זה חשיבות רבה. עם זאת, על מנת לנצלו יש להשתמש באמצעים ובשיטות הדורשות נפח נתונים גבוה. כלומר - דיווחים רבים! טופס הדיווח המותאם למכשירים ניידים הינו פשוט ומהיר לדיווח, עשו לכם הרגל והקפידו לשלוח דיווחים גם על בעלי חיים שנראו דרוסים, מבקרים בחצר הבית ועוד.

בתמונה המצורפת - עטלף, אשר הוקלט באזור השפלה ועודו ממתין לזיהוי. לרשימה בנושא - זיהוי עטלפים, 19/08/2016

זיהוי עטלף
תמונה: זיהוי עטלף מאזור השפלה

 

18/08/2016
שועל מצוי (Vulpes vulpes) נצפה לפנות בוקר באזור רחובות, ופרט נוסף נראה בשעות הלילה באזור אשקלון.
אשף מצוי (Tadarida teniotis) - אומנם התרשמנו כי האשפים נעלמו לאחרונה משמי השפלה, אך תצפיות אחרונות רומזות כי הם פעילים בשטחים אלה, אך בשעות מאוחרות יותר. בבקשה:

הקשיבו לאשף!


אשף מצוי
Tadarida teniotis. מעופף מהיר המיטיב לצוד פרפראים באוויר      © Brock Fenton
 

17/08/2016
צבוע מפוספס (Hyaena hyaena)- רימון ומורן כרמל כהני צפו אמש בפרט בוגר באזור ירושלים. צבועים נצפים לעתים קרובות באזורים מיושבים, ולכן עשוי להתקבל הרושם כי מצב האוכלוסייה טוב מכפי שהוא בפועל. חשוב לזכור כי אין בידינו הערכות מבוססות דיו לגבי גודלה של האוכלוסיה, ובהתייחס למין זה - תצפיות אקראיות עלולות להיות מטעות ביותר.

16/08/2016
בהמשך לפרסום בנושא זיהוי עטלפים מאזור השפלה, מצורפת תמונה ובה נראית הקלטה נוספת מאותה תצפית: האם ניתן לזהות את מין העטלף?

זיהוי עטלף מאזור השפלה
תמונה: זיהוי עטלף מאזור השפלה

15/08/2016
- אנחנו מזכירים לכולם כי המערכת קולטת גם תצפיות במיני עקרבים:
דיווחים יתקבלו בשמחה, באמצעות טופס הדיווח!
- זיהוי עטלפים מאזור השפלה - פורסם הבוקר

עביד שחום (Scorpio maurus fuscus)
עביד שחום (Scorpio maurus fuscus), אזור זכרון יעקוב, 07/06/2014     AramA  ©

14/08/2016
במהלך היום שחלף עודכנו תצפיות זוחלים רבות: נחשים ולטאות, ובהזדמנות זו אנו מבקשים להפנות תשומת לב גם לנושא הדריסות: מתקבלים מעט מאוד דיווחים, והרי זה נושא שלגביו יש למידע ציבורי ערך מיוחד. דיווח מטלפון נייד הוא פשוט ומהיר, אף אין צורך לבחור מחלקה / סדרה - מחכים לדיווחים!

הבוקר פורסמה רשימה בנושא זיהוי עטלפים - מוזמנים להתייחס.

זיהוי עטלף
זיהוי עטלפים על פי קריאות: מזהים? מוזמנים להתייחס

13/08/2016
עטלפים הם יצורים מרתקים, אך קשה להכירם מבלי להיעזר בגלאי - אנחנו רוצים לעזור!
פרטים נוספים בקישור השאלת גלאי עטלפים.

12/08/2016
תצפיות עטלפים ממשיכות להתקבל במערכת. אתמול הוקלט עטלף באזור השפלה, לגביו התקבלו שתי חוות דעת שונות: האם ניתן לזהות את העטלף? האם יותר ממין אחד? תשובות יתקבלו בתודה.

זיהוי עטלף
זיהוי עטלף, הוקלט באזור השפלה. © מן השדה

11/08/2016
תצפית בכח אפור (Varanus griseus) דווחה אתמול למערכת: פרט נצפה חוצה את הכביש בצפון הנגב. משפחת הכוחיים (Varanidae) היא אומנם קטנה יחסית מבחינת מספר מינים (כ-55), אך נציגה הם הגדולים שבלטאות. תפוצתה רחבה למדי, עיקרה באזורים טרופיים ברחבי העולם. הכוחיים הם זוחלים מרשימים בגודלם: הלטאה הגדולה ביותר בעולם היא מין כוח בשם דרקון קומודו (Komodo dragon, Varanus komodoensis), המצוי באי קומודו שבאינדונזיה. משקלם של זכרים ממין זה עשוי להגיע לכ-90 ק"ג ולאורך של כ-2 מ'. בישראל מין אחד בלבד המשתייך למשפחה, כח אפור (Varanus griseus). הוא קטן מאוד ביחס לקרובו האינדונזי, אך יחסית ליתר מיני הלטאיים בישראל הוא ענק אמיתי. אורכם של בוגרים כ-1.3 מ' ומשקלם כ-1 ק"ג, אם כי לעתים נדירות המידות גדולות יותר (אורך כ-1.5 מ', משקל כ-2 ק"ג). זהו מין יומי, חובב חום, אשר אינו פעיל בחורף הקר. לכח מבנה אופייני למשפחה, כולל זנב חזק ביותר בו הוא מיטיב להשתמש כשוט ולהצליף באויביו. הרגליים חזקות ומצויידות בטופרים חדים, בעזרתם הוא חופר מחילות ארוכות המשמשות אותו בתקופת החורף. כוחים הם ציידי חולייתנים מיומנים. בלסתותיהם החזקות נצפו לא אחת צבים, ציפורים, נחשים ועוד. פרטים צעירים ניזונים ככל הנראה גם בחרקים; במן השדה נרשמה תצפית בפרט שנצפה צד עכשוב ב.מ.   לפרטים צעירים דגם צבעוני וקונטרסטי, ההולך ודוהה עם ההתבגרות: לבוגרים דגם אחיד יותר בגווני אפור המופיע שנים בודדות לאחר בקיעתם.


כח אפור (Varanus griseus), מבנה אופייני לכוחיים: ראש, צוואר וזנב ארוכים, טופרים חזקים. © איל ונונו

meyuchas

תקצירים נוספים >>>

Section: 
Section3