תצפיות, 30/11/2022

תמה תקופת הבחירות. בימים אלו מופנית תשומת הלב הציבורית לעיסוק בזוטות: עתיד ילדינו, כשירותם האדמיניסטרטיבית של עבריינים, צביונה של המדינה וכיו"ב, אך במן השדה אנחנו ממשיכים להתמקד בעיקר - הקלטת עטלפים, הגדרת שפיראים, ניטור אקוסטי של מיני בר ועוד. על מנת לעודד גם את קטני האמונה שבינינו לקחת חלק בפעילות, נאמר כי גם במקרה ויתממש התסריט הדמיוני שבו לא תקום ממשלה הדואגת לסביבה: משלוחי הבשר יתוגברו, כלים חד פעמיים יופצו ויזהמו, רשות הטבע תגבה אגרות מהפצת צפעים, החלה"ט תקים דוכנים עלובים בשמורות טבע ועוד - הרי לפחות יוותרו בידינו מפות ותצלומים. משכנע? קדימה, דווחו תצפיות!

חרדון מצוי (Stellagama stellio)חרדון מצוי (Stellagama stellio). חולדה, 11/2022. © מן השדה

בין היתר, עודכנו לאחרונה דיווחים במינים הבאים (בסדר כרונולוגי של עדכון התצפיות):קיפוד מצוי Erinaceus concolorדיווחים ממרכז הארץ, מהשפלה ומצפון הנגב (באר שבע).זעמן אוכפים Platyceps rogersiפרט נמצא מת בשדה בוקר.

חרדון מדבר (Trapelus pallidus). עזוז, 11/2022. © נעם שגב

חרדון מדבר Trapelus pallidusנעם שגב צפה השבוע בחרדון מדבר, סמוך לעזוז (תצלום מצורף).זהו מין חרדון קטן למדי (כ-20 ס"מ אורכו), בעל מבנה מעט גוצי ומסורבל, בפרט בהשוואה למין לקרובו הנצפה לעתים בסמוך אליו - חרדון סיני. הופעתו הכללית אומנם נראית מגושמת, אך במבט מקרוב מבחינים בזנבו הארוך העולה באורכו על אורך הגוף.חרדון מדבר הוא מין שוכן קרקע, המצוי בעיקר בשטחים פתוחים ברחבי הנגב והערבה. במהלך עשרות השנים האחרונות תפוצתו הולכת ומצטמצמת בעקבות הרס בתי גידול. ייתכן כי נעלם לחלוטין מכמה שטחים בצפון מערב הנגב: לא התקבלו דיווחי תצפיות מהם כבר מספר שנים, למרות שבעבר היה שכיח בתחומם.צבי מצוי Gazella gazellaמטבעון מדברי Spalerosophis diademaפרט חולץ ממבנה בטללים. המטבעון הוא נחש ממשפחת הזעמניים (Colubridae), מבין הגדולות שבמשפחות הנחשים בעולם. הוא בולט מבין זוחלי המדבר במימדיו: אורכו של מטבעון בוגר עשוי לעלות על 160 ס"מ. המין מוכר במדבריות צפ'-מע' אפריקה והמזרח: מאוריטניה, מצרים, ערב הסעודית, קזחסטן, פקיסטן והודו. הוא נצפה בישראל באזורים מדבריים בדרום, וכן בחולות מישור החוף הדרומיים (תצפיות מעטות מצפון לראשון לציון).

גיחנית ארגמן (Trithemis Annulata)גיחנית ארגמן (Trithemis Annulata). חולדה, 11/2022. © מן השדה

צפע מצוי Daboia palaestinae: העם דורש מחדלקרקל  Caracal caracalעקבות אותרו בנחל רביב (eyal)נמיה מצויה  Herpestes ichneumon 

דרומי הצלף (Colotis fausta).  מן השדהדרומי הצלף (Colotis fausta). חולדה, 11/2022. © מן השדה

צבוע מפוספס Hyaena hyaenaגירית מצויה Meles melesגרביל סלעים Dipodillus dasyurusחזיר בר  Sus scrofa

דרומי הצלף (Colotis fausta). חולדה, 11/2022. © מן השדהדרומי הצלף (Colotis fausta). חולדה, 11/2022. © מן השדה

איך לדווח תצפית? וואטסאפאליקציה, או טופס באתר: כל הדרכים כשרות! כל המידע המתקבל במערכת, מכל ערוצי התקשורת, עובר תהליכי בקרה וסיווג לפני פרסום (אודות המערכת), ומוצג במפה האישית (התצפיות שלי).

 
Section: 
Section1