גלאי עטלפים הטרודני, 29/09/2015

בתקופה האחרונה התקיימו מספר סיורים ותצפיות עטלפים (במסגרת סקר אשקלון), במהלכם נעשה שימוש בגלאי עטלפים. כיוון שלעתים השתמשנו בכמה גלאים מסוגים שונים, הנושא של בחירת גלאי ושימוש במכשיר בסיור העסיק אותנו לא פעם. להלן תקציר בנושא, אך לפני כן כדאי לציין כי בשנים האחרונות פותחו מכשירים משולבים המאפשרים לנצל במקביל את היתרונות של שיטות הפעולה השונות. עם זאת, יש לזכור שהשימוש במכשירים אלה אינו מסתכם בהפעלתם בשדה (בנוסף לעלותם הגבוהה). ברוב המקרים, לתצפית וזיהוי עטלפים שדה מומלץ להשתמש בגלאי הטרודני..

גלאי עטלפים
Observer 2 HD² - גלאי עטלפים בעל תצוגה דיגיטלית מורחבת, הכוללת חיווי של מצב הסוללה

 

מהי אקולוקציה?
יכולתם של עטלפים לטוס במהירות בחשיכה, לאתר חרקים זעירים המעופפים באוויר ולצוד אותם בדיוק כה מרשים, מרתקת את האדם כבר מאות שנים. במאה ה-18 חלה התקדמות בדרך אל פיתרון התעלומה, כאשר כומר קתולי בשם לאזארו ספאלאנצני, שהיה גם ביולוג, שחרר עטלפים מכוסי עיניים לעופף בחדר חשוך בו מתוחים תיילים. כשראה שהם חומקים מהמכשולים למרות מגבלת הראייה, הוא הגיע למסקנה המתבקשת כי הם לא מסתמכים על חוש הראייה על מנת להתמצא במרחב. לעומת זאת, כשאוזניהם נאטמו, העטלפים איבדו את כושר ההתמצאות. חלפו שנים רבות עד שהתגלה סודם של העטלפים. התברר שעטלפים מפיקים בגרון גלי קול גבוהים מאוד ומשדרים אותם החוצה דרך הפה או האף. גלים הפוגעים בעצם כלשהו מוחזרים אל העטלף, ועל פיהם הוא מרכיב 'תמונה' של הסביבה. גלי קול אלה הם לרוב גבוהים יותר מאשר ביכולתו של אדם לשמוע. במהלך המאה ה-20 פותחו מיקרופונים שאפשרו להאזין לקולות אולטראסונים, ובשנת 1944 טבע זואולוג אמריקאי, פרופ' דונאלד גריפין, את המושג "אקולוקציה". מידע נוסף והמשך קריאה במדור עטלפי ישראל.

מדוע גלאי הטרודני?
גלאי עטלפים HD יכול להיות הבחירה המועדפת גם עבור אנשי מקצוע, ומנגד עשוי להיות חסר ערך גם לחובבים:
תלוי במטרה לשמה נבחר הגלאי. שיטת הפעולה של גלאי זה מדגישה את ההבדלים שבין תדירויות השיא בקריאות, ולכן מתאימה לזיהוי מינים בשדה. כמה דגמים מאפשרים להקליט את הקולות, אך יש לשים לב כי הקלטות אלה לא מתאימות לאנליזה: בשיטה ההטרודנית הגלאי משנה את הקול במידה ניכרת, ולכן אין טעם בבחינתו במחשב.

אנו מזמינים את כל מי שמתעניין בנושא להתלוות לסיור ולהתנסות בתצפית בעטלפים.