דלק בשטח יישוב, 09/09/19

הדלק (Martes foina) הוא טורף המוכר בדרום מערב אסיה וברחבי אירופה כשוכן קבע ביישובי אדם. בארץ זו ככל הנראה תופעה חדשה יחסית, ובשנים האחרונות מתקבלים דיווחים על דלקים השוכנים בעליות גג במושבים ובערים. עם זאת, בדיווחים שהתקבלו עד כה לא זוהו בפרטים הנצפים ביישובים (למעט עצם מיקום אתר המשכן) התנהגויות חדשות אשר לא ידועות בטבע מבחינת שעות פעילות, מזון ויחס לאדם בעת מפגש.

גלעד צוובנר תיעד הבוקר מפגש עם דלק, אשר ככל הנראה הסתתר מפני כלבים שלא אפשרו לצאת ממחסה בשטח יישוב. תצפית בדלק באור יום,  מחוץ לשטחי חורש סבוך, היא יוצאת דופן. ככלל, טורף בר הנצפה בנסיבות חריגות ביישוב עלול להיות פגוע / חולה, ולכן יש להימנע ממגע עמו. במקביל, ייתכן ותופעה חריגה שאינה מוכרת מהטבע היא תוצאה של התאמה לבית הגידול החדש, וככזו יש לעקוב אחריה שכן ייתכנו לכך השפעות רבות. 

דלק (Martes foina)
דלק (Martes foina). אזור מודיעין, 09/09/2019.   © גלעד צוובנר 

כדי שנוכל לעקוב אחר תופעת הדלקים ביישובים (מעבר להרחבת תחום התפוצה), בבקשה להשתדל שדיווח תצפית יכלול התייחסות למיקום, לשעה ולסימנים נוספים הנראים חריגים, למשל: כמין יחידאי, לא צפוי לראות למעלה מפרט אחד באתר מסוים, ופרטים הנצפים פעילים במקביל בתא שטח מצומצם היא תופעה מעניינת.

מצורף הסרטון שצילם נעם שגב במבוא דותן (אביב 2018): הדלק נראה חולף על פני המצלמה. 

בסוף החודש שעבר דיווח נעם (31/08/19) כי מצא שוב סימנים לפעילות דלק בבית: האם נוכל לאפיין דפוס פעילות עונתי של דלקים בישובים?
יש להקפיד ולדווח, ייתכן ובאמצעות ניתוח נתונים אשר נאספו במקביל מאתרים רבים, תינתן לכך תשובה. תצפיות הכוללות נתוני מיקום שלא מתאים לפרסום, בבקשה לשלוח באופן אישי באמצעות האתר, היישומון, או הוואטסאפ (ניתן לשלוח הודעת וואטסאפ גם במסגרת קבוצה, וגם באופן אישי). הסבר לגבי קו דיווחים והתצפיות המאובטח של העמותה:
http://www.wildisrael.com/content/%D7%93%D7%99%D7%95%D7%95%D7%97-%D7%AA%D7%A6%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%AA

בהזדמנות זו נזכיר מין טורף נוסף, גירית מצויה (Meles meles), אשר כבר שנים רבות מוכר בארץ כשוכן בקרבת האדם. בעבר הועלתה השערה לפיה מאחר וגיריות  בארץ מתחילות להסתגל טוב יותר ליישובים, נתחיל לצפות בשינויים רבים יותר בהתנהגותן בסביבת אדם. בינתיים, טרם התקבלו עדויות לכך. 

Section: 
Section1