מן השדה, 13/10/2016

נדידת הסתיו מורגשת היטב בימים אלה, אך נפתח בפיתרון חידת הזיהוי האחרונה:
בתמונה ניתן היה להבחין במבנה החרטום האופייני, ובצירוף הדגם שעל גבו להגיע לפיתרון. כפי שניתן לראות בתצלום המלא, זהו תלום קשקשים מדברי (Rhagerhis moilensis).  התמונה מטעה כיוון שאנו מורגלים לראות את המין זוחלי על גבי קרקע מדברית - חולית, ואילו כאן הוא מטפס על צמחייה. האם המין יכול להסתגל לחיים בסביבה חקלאית?

תלום קשקשים מדברי Rhagerhis moilensis
תלום קשקשים מדברי Rhagerhis moilensis דרום הערבה, 09/2016    © ארז גבורי

תלום קשקשים מדברי (Rhagerhis moilensis) הוא נחש בעל תפוצה רחבה במדבריות צפון ומרכז אפריקה: החל בחופיה המערביים של היבשת, דרך לוב ומצרים, ומזרחה מהיבשת דרך מדבריות ערב לערבות איראן. בישראל תפוצתו מוגבלת בעיקר לעמק הערבה: מרביתן המוחלט של התצפיות מגיעות מדרום הערבה. לעתים רחוקות הוא נצפה בחלקיה הצפוניים של הערבה (דרומית לים המלח), ולעתים נדירות ביותר מדווח מדרום הנגב. תלום קשקשים מדברי הוא נחש תת ארסי שאינו מסוכן לאדם, אם כי נשיכתו עשויה לגרום לתופעות מקומיות (נפיחות קלה). המין ידוע במצגי האיום המרשימים שלו: הוא מרחיב את הצוואר בדומה לנחשי קוברה, אך בשונה מהם הוא אינו מזדקף בניצב לקרקע - הצוואר וחלק גוף הקדמי רק מורמים מעט מהאדמה בזווית נמוכה והוא ממהר להימלט.

זהותו של העטלף אשר נצפה והוקלט בשפלה עדיין נתונה לדיון, ואנו מצרפים שוב את צילומי המסך: האם ניתן לזהות את המין?

זיהוי עטלף

הקלטת עטלף
פרטים נוספים בקישור  זיהוי עטלף, 23/09/2016

בשבוע שעבר פורסמה רשימה נוספת (זיהוי עטלף, 22/09/2016) בנושא זיהוי עטלף, וכדי לא להעמיס בנושא עטלפים נפנה את תשומת הלב לתצפית הזיקיות המרתקת שדיווח אלדד רזניק (15/09/2016): הוא צפה בזוג זיקיות מצויות (Chamaeleo chamaeleon) הנעות בהליכה איטית זו לקראת זו, תוך כדי שהן מבצעות מעין קידות, בזנב מורם (תצלום מצורף). מדוע הן מתנהגות כך? האם מדובר במחוות איום? חיזור? אנו מורגלים בכך שזיקיות מוסוות היטב, כיצד ניתן להסביר זאת? סרטון שצילם אלדד זמין בדף הפייסבוק של העמותה (מן השדה).

זיקית מצויה (Chamaeleo chamaeleon).
זיקית מצויה (Chamaeleo chamaeleon). אזור מעגן מיכאל, 15/09/2015          © אלדד רזניק

במהלך היום יעודכנו תצפיות נוספות אשר נקלטו במערכת בשעות האחרונות. צבוע מפוספס (Hyaena hyaena) נצפה שלשום באזור לטרון (אפרת), בעת שחצה את כביש מס' 3. באזור זה מצויים מיני יונקים רבים, אשר פעמים רבות נצפים סמוך לכביש ולעתים קרובות אף נמצאים דרוס על גביו. שלושה מיני טורפים נוספים אשר נצפים בסביבה זו נראים לעתים תכופות הם גירית מצויה (Meles meles), שועל מצוי (Vulpes vulpes) ותן זהוב (Canis aureus).

תן זהוב (Canis aureus)
תן זהוב (Canis aureus). צאלים, 11/09/2015          © יעקוב רזניק

זיהוי עטלפים - תצפיות מעניינות מתקבלות מאזור השפלה, אך טרם זוהו כל המינים שדווחו - נודה על עזרה בנושא: מוזמנים להתייחס.

מיזם האשפים
האפליקציה עודכנה לפני כשבוע, ונכון לעכשיו היא פועלת היטב בכל סוגי המכשירים. בכל שאלה בנושא ניתן לפנות אלינו באמצעות הטופס וכן להיעזר בקבוצת הפייסבוק Bioacoustics ביואקוסטיקה.
מי שטרם השתתף במיזם - מוזמן להצטרף!
אין צורך בגלאי עטלפים, רק להאזין לקולות הלילה בשעות החשיכה. במפה המצורפת ניתן לראות את האתרים בהם נערכו תצפיות אשפים. סימון מיקום בצבע כחול בהיר, מציין כי עברו למעלה מ-3 חודשים מאז דווחה ממנו תצפית. מפה אינטראקטיבית, המתעדכנת מדי יום, זמינה בקישור

עין חתול חברבר (Telescopus fallax) הוא מין נחש לילי שכיח למדיי בחבל הים תיכוני, אשר לעתים קרובות נצפה באזורים מיושבים1. ככל הנראה לטאות מהוות את עיקר מזונו בטבע, אותן הוא מאתר באמצעות חוש הריח המפותח. שמו המדעי של המין2 מתייחס למפגני האיום המרשימים שהוא מציג כשהוא מרגיש מותקף: משטח את ראשו, מפתל את צווארו בחדות ונושף בעוצמה. למרות זאת, הרי שהוא ממעט לנשוך, אינו מסוכן לאדם ומכאן שמו המדעי - fallax - שפירושו בלטינית מטעה. משה קלוקובסקי וסיימון ג'מיסון צפו בעין חתול חברבר באזור גבעת ישעיהו (15/09/2016).

עין חתול חברבר, Telescopus fallax
עין חתול חברבר, Telescopus fallax  אזור שריגים, 16/09/2016    © משה קלוקובסקי

השאלות בנושא זיהוי עטלפים (11/09/2016, 13/09/2016) טרם נפתרו, ובמהלך שני הלילות שחלפו נוספו הקלטות חדשות מאותו אזור (תצלומי מסך מצורף).  נכון לעכשיו, לא נמצאה התאמה מלאה בין הנתונים שבספרות לבין הממצאים ואנו זקוקים לחוות דעת נוספות כדי לאשר תצפיות אלו. מי שיכול לסייע בזיהוי - יבורך.


תמונה: זיהוי עטלף אשר הוקלט בשפלה, 16/09/2016

זיהוי עטלף
תמונה: זיהוי עטלף אשר הוקלט בשפלה, 15/09/2016

זיהוי עטלף
תמונה: זיהוי עטלף אשר הוקלט בשפלה, 13/09/2016

בעמותת מן השדה מחדשים את הקריאה לצאת ולצפות בעטלפים, ומוסיפים כי מי שיתארגן עם שותף אחד נוסף לפחות - ויאזין תוך כדי תצפית גם לאשפים - יקבל גלאי עטלפים בהשאלה. מי שרוצה לצפות אך זקוק להדרכה בנושא הגלאי - מוזמן ליצור קשר, נשמח לסייע בכך.

גלאי עטלפים
גלאי עטלפים

דיווחים ותצפיות נוספים >>>>

Section: 
Section3