מן השדה, 26/07/2015

שריפה גדולה פרצה ביום שישי (24/07/15) באזור אשתאול, אך נכון למועד כתיבת רשימה זו טרם ידועים מימדי הנזק ולכן לא נפרט בעניין. מעדויות ראשונות עולה כי שטחים טבעיים נרחבים, המהווים בית גידול חשוב ביותר באזור יהודה, נפגעו באופן קשה. כאשר יתבררו הממצאים נקדיש לנושא פרסום נפרד, בינתיים - להלן מעט עדכונים הנוגעים למערכת המידע, לאתר ולעמותת מן השדה.

דיווח תצפיות וגלישה באתר
אתר מן השדה הותאם לגלישה במגוון מכשירים ניידים: טלפונים, מחשבי לוח וכיו"ב. טופס הדיווח באתר מהווה תחליף לאפליקציה (יישומון): כאשר גולשים לאתר באמצעות מכשיר נייד, מתאפשר להשתמש במיקום המכשיר בזמן אמת על מנת לציין את המיקום.

אפליקציה מן השדה
תמונה 1: החץ מסמן את כפתור הניווט, בעזרתו ניתן לדפדף באתר

טופס הדיווח
תצוגת הטופס במכשירים ניידים שונה מעט: הטופס והמפה מוצגים בנפרד. ניתן להשתמש  בכפתורים על מנת לדלג למיקום נוכחי (1), או על מנת לחפש אתר (2). בלחיצה על 'חיפוש' נפתח חלון בו ניתן להקליד שם מקום. מהמבקרים באתר מצופה לזהות את המקום הנראה בתצלום.


תמונה 2: ניתן להשתמש במיקום המכשיר בזמן אמת, וכן לחפש יעדים

האשף המצוי לאן
מיזם האשפים יצא אל הדרך, כולם מוזמנים להצטרף: אין צורך לצאת לשטח ואף לא לשאת ציוד ייעודי: מי שיש ברשותו מכשיר טלפון נייד המחובר לרשת האינטרנט, יכול לספק מידע חשוב ביותר. לפרטים נוספים: האשפים לאן?

דיווחים ותצפיות

תצפיות רבות נוספו למערכת במהלך השבוע האחרון, מרביתן מוצגות על גבי המפות. כצפוי בתקופה זו, מתקבלים דיווחים רבים במיני יונקים וזוחלים. קצרה היריעה מלסקור כאן את כולם, אך נזכיר כמה מן הבולטים:

עכבישניים
התקבל דיווח יוצא דופן מטבעון: בגינת בית מגורים נצפים תדירות עקרבים. לא ידוע האם כל הפרטים הם מאותו מין, אך לפחות שניים מהם הוגדרו כעקרב ממין נבו יריחו (Nebo hierichonticus).
עכביש ב.מ - גלית בורן צילמה עכביש (רצ"ב תמונה) על גדות נחל הירקון: האם ניתן לזהות את המין?

עכביש ב.מ
תמונה 2: עכביש ב.מ. האם ניתן לזהות את המין? הירקון, 24/07/2015   © גלית בורן

זוחלים
צב יבשה מצוי Testudo graeca
צב ביצה מצוי Mauremys caspica  - האם מוכרים למישהו צבי ביצה בנחל כזיב? ראו הודעתו של רעי סגלי בעניין. אני (א.ו) מבקר באזור לעתים נדירות ולא יכול לחדש בנושא, אך בכל זאת מציין שתצפית בפרט בודד במין זה היא די חריגה: לרוב צבי ביצות נצפים בקבוצות גדולות.
זיקית ים תיכונית Chamaeleo chamaeleon recticrista
קמטן החורש Ophisaurus apodus - בין התצפיות שהתקבלו, אחת שתועדה היטב (18/07/2015): תודה רבה לעמיחי וסרמן ולברק דותן.

חנק משריץ Eryx jaculus - מקור שמו המדעי של החנק לא לגמרי ברור, אך ייתכן כי הוא קרוי על שם מלך סיציליאני (Eryx) ממנו נפרדנו לפני כ-2800 שנים. המלך אריקס היה מתאגרף ואתלט מוכשר (jaculus  בלטינית: זריז), אך הרקולוס הגיבור המפורסם לא נרתע: הוא הרג את אריקס בקרב, הותיר ממנו שלולית דם ענקית ולנו - נחש סימפטי, המוכר לחובבי טבע רבים בזכות מזגו הנעים. דווח השבוע על פרט שנמצא מת באזור צומת בני דרום.


חנק משריץ Eryx jaculus  מושב בניה, 16/07/2015    © ברק דותן

 

שחור ראש melanocephalus Rhynchocalamus - מין נחש שכיח בחבל הים תיכוני, החודר בצפון הנגב גם למדבר. זהו נחש קטן (בד"כ אורכו פחות מ-50 ס"מ) ועדין, שכלל אינו נושך. המין מזכיר את בני הסוג שלוון, הן במראה והן בהתנהגות, ואכן במקורות ישנים מוזכר בשם "שחור ראש שלווני" או שלוון שחור ראש": בעבר הוא זוהה כשייך לסוג שלוון. בשל מספר תכונות הוא מוגדר היום כבן הסוג Rhynchocalamus.


שחור ראש melanocephalus  Rhynchocalamus   אזור הגלבוע, 16/07/2015    © עמיחי וסרמן

צפעון שחור (Atractaspis engaddensis) - מין נחש מדברי תת קרקעי, ארסי, אשר המפגשים איתו מעטים יחסית. בישראל הוא נצפה במדבר יהודה (גם באזור במעלה אדומים ומזרחה), בערבה, בנגב, בכיכר ים המלח ובבקעת הירדן: צפונה עד לגלבוע. הסרטון המצורף צולם לפני כשבוע בגלבוע, שסביבתו מסמנת את גבול התפוצה הצפוני של המין. בסרטון המצורף (צילום: עמיחי וסרמן) ניתן להבחין במבנה העדין של הנחש ובצורת הראש המיוחדת: כשאר קרוביו המותאמים לחיים בתת הקרקע, הראש צר ואינו בולט ברוחבו ביחס לגוף. הקורא החפוז עשוי להסיק ששלפוחיות הארס של נחש זה קטנות במיוחד, שכן ראשו קטן, אך למעשה במין זה הן צרות ומוארכות וחורגות מהראש.

יונקים
מבין מיני היונקים, נזכיר רק כמה מן הבולטים:
קיפוד מצוי Erinaceus concolor - ישראל מהווה את גבול התפוצה הדרומי העולמי של המין. זהו נתון מפתיע, בהתחשב במגוון הגדול של בתי הגידול בהם הוא נצפה ובשונות הרבה שבין פרטים מאוכלוסיות שונות (פרטים נוספים).
חולדה מצויה  Rattus rattus
דרבן מצוי Hystrix indica
צבי ארצישראלי (מצוי) Gazella gazella
יחמור פרסי Dama mesopotamica
עטלף פירות מצוי  Rousettus aegyptiacus
עטלפון לבן שוליים Pipistrellus kuhli

אפלול מצוי Eptesicus serotinus
אשף מצוי Tadarida teniotis
עטלפון אירופי Pipistrellus pipistrellus
נישפון דק אוזן Myotis nattereri
שועל מצוי Vulpes vulpes
Canis aureus תן זהוב
Felis silvestris חתול בר

תודה רבה לכל השותפים שתרמו: נועם גבעון, rei_segali, ברק דותן, גיל ק., קורל רביב, עמיחי וסרמן, אמיר ד., AramA, נדב כנען ואחרים.

מחכים לדיווחי אשפים!
א.
 

קיפוד מצוי, Erinaceus concolor
קיפוד מצוי, Erinaceus concolor. ירושלים, 13/03/2015.     © נועם גיבעון

 

תגובות